Silniki Mezgera w Porsche z Japonii – legenda niezawodności
Choć praca przez całe życie w jednej firmie nie kojarzy nam się dobrze, to Hans Mezger z pewnością nie mógł narzekać na brak ekscytujących momentów. Niemiecki inżynier dołączył do firmy tuż po studiach, w 1956 r., ale zaczynał jako pracownik działu obrachunkowego. Co ciekawe, po ukończeniu edukacji na kierunku inżynierskim miał prawie 30 ofert pracy z różnych firm, ale postanowił wybrać właśnie Porsche. Dopiero później dostał pracę jako projektant w dziale silników. Prywatnie miał stare Porsche 356, które nie było w najlepszym stanie, ale i tak go cieszyło. Szybko awansował, gdy okazało się, że potrafi budować silniki wygrywające w wyścigach. Teraz Porsche 911 z silnikami Mezgera są cenione przez kierowców i kolekcjonerów.
Geniusz i osiągnięcia Hansa Mezgera
W 1959 r. Mezger po raz pierwszy trafił do pracy przy projekcie samochodu formuły 1. Tam od początku był odpowiedzialny za projekt chłodzonego powietrzem silnika do bolidu Porsche 804, a partnerował mu Hans Hönick. Początkowo jego moc wynosiła 105 KM, ale w toku prac wyciśnięto z niego 186 KM. Jednak prawdziwy rozgłos przyniósł mu 12-cylindrowy silnik do Porsche 917, który dał Porsche pierwszą wygraną w wyścigu 24h Le Mans. Mezger zaprojektował m.in. wersję z turbodoładowaniem, która miała moc 1600 KM. W pracach uczestniczyła też inna znana postać - Ferdinand Piech. Mezger był też twórcą silników dla zespołu McLaren i tym samym jednym z autorów sukcesów Alaina Prosta i Nikiego Laudy. Mezger od podstaw zaprojektował turbodoładowany silnik V6, który osiągał moc 1000 KM. Łącznie bolidy z silnikami Mezgera wygrały 25 wyścigów i był to ostatni sportowy sukces niemieckiego inżyniera.
Hans Mezger i silnik Porsche 911
W 1959 r. Ferdynand Porsche stworzył pierwsze szkice modelu 911, który miał za zadanie zastąpić model 356. Jednak życie w ten model tchnął właśnie Hans Mezger. Porsche 911 miało zaprojektowany od podstaw, chłodzony powietrzem silnik typu bokser. Charakteryzowały go kompaktowe rozmiary, niska masa i wyjątkowa trwałość. Silnik Mezgera stanowił też podstawę dla przyszłych sukcesów niemieckiego producenta. Modułowa konstrukcja sprawiła, że każda kolejna generacja 911 była bardziej ewolucją niż rewolucją.
Dlaczego silnik Mezgera jest tak wyjątkowy? Ma aluminiowy blok i głowice, co czyni go lekkim i wytrzymałym. Sucha miska olejowa zapewnia stałe smarowanie, nawet przy mocnych przeciążeniach bocznych. Wreszcie mamy też rozrząd, który często bywa słabym ogniwem silnika. Mezger zrezygnował z pomysłu zastosowania paska lub łańcuszka i jego konstrukcja składała się z przekładni zębatych. Sześciocylindrowy bokser zapewnia też obniżony środek ciężkości i lepszą stabilność.
Z czasem wydajność jednostki została zwiększona poprzez montaż turbiny. Pierwsze Porsche 911 Turbo zadebiutowało w 1975 r. Miało chłodzonego powietrzem boksera o pojemności 3 litrów, który sparowano z turbosprężarką KKK. Maksymalna moc wynosiła 260 KM. Agresywna krzywa przebiegu momentu obrotowego w połączeniu z manualną skrzynią biegów sprawia, że auto do dziś jest ekscytujące i wymagające.
Jakie modele Porsche 911 z silnikiem Mezgera warto rozważyć?
Hanz Mezger kojarzy się przede wszystkim ze sportami motorowymi, dlatego jeśli chcesz stać się właścicielem wyjątkowego Porsche 911, które ma silnik Mezgera, to mamy dla Ciebie kilka ciekawych propozycji. Sprawdzą się zarówno podczas codziennej jazdy, jak i na torze wyścigowym.
Porsche 911 GT3
Zaczynamy od modelu GT3, który został wprowadzony z generacją 996. Zamontowano w nim wolnossący, wysokoobrotowy silnik typu bokser o pojemności 3.6 l. Kierowca ma do dyspozycji moc od 360 w pierwszym roku produkcji do 380 KM od 2001 r. i manualną skrzynię biegów. Silnik lubi wysokie obroty i zapewnia atomowe przyspieszenie. Według zapewnień producenta sprint do setki zajmuje zaledwie 4,1 s. We wnętrzu panuje surowy klimat, typowy dla sportowych samochodów. W Porsche GT3 typoszeregu 997 po raz pierwszy producent zastosował w aucie cywilnym elektronicznie regulowane zawieszenie.
Porsche 911 GT3 RS
Czy Porsche 911 GT3 może być jeszcze bardziej ekstremalne? Odpowiedzi na to pytanie można znaleźć w modelu z dopiskiem RS. Samochód jest jeszcze bardziej ekstremalny, lżejszy i zaawansowany technologicznie, choć moc pozostała taka sama, jak w standardowym GT3. Warto wspomnieć, że w przypadku GT3 RS typoszeregu 997.2 pojawił się nowy silnik 3.8 o mocy 444 KM. Rok później do sprzedaży trafiła wersja GT3 RS 4.0 z silnikiem 4.0 o mocy 493 KM, która jest bardzo rzadka.
Porsche 911 Turbo
W przypadku Porsche 911 Turbo można rozpatrywać zarówno zakup klasyka, jak i czegoś nowszego. Szczególnej uwadze polecamy model z typoszeregu 993. To ostatnia generacja modelu 911, która miała silnik chłodzony powietrzem. Z tego względu samochody te osiągają wysokie ceny wśród kolekcjonerów. Było to również pierwsze Porsche 911 Turbo z dwiema turbosprężarkami. Doładowany silnik 3.6 generuje maksymalną moc 402 KM. Przyspieszenie od zera do setki trwa ok. 3,2 s, a deklarowana prędkość maksymalna to 322 km/h.
W 1997 r. zaprezentowano jeszcze 911 Turbo S, które powstało w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Moc silnika podniesiono o 24 KM. Wprowadzono dodatkowe wloty powietrza, a za przednim zderzakiem pojawiła się dodatkowa chłodnica oleju. Na rynek trafiło zaledwie 345 egzemplarzy 911 Turbo S.
Porsche 911 GT2
Model 911 GT2 to coś dla tych, którzy są pewni swoich umiejętności za kółkiem. Mocne silniki, napęd na tylną oś i manualna skrzynia biegów sprawiają, że nie ma tu miejsca na błędy i wahanie. Wersja GT2 zadebiutowała w generacji 993. Silnik ma tutaj maksymalną moc 436 KM. W typoszeregu 996 moc wzrosła do 462 KM, a w 997 - do 530 KM. Pierwsza generacja miała m.in. błotniki z tworzywa sztucznego, duże skrzydło i jest niezwykle rzadka. Powstało zaledwie 57 samochodów, z czego tylko 13 z kierownicą po prawej stronie. Z kolei w modelu typoszeregu 997 zastosowano turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Powstała też wersja RS z silnikiem o mocy 612 KM, która była lżejsza o 70 kg od GT2.
Porsche z silnikiem Mezgera z Japonii - dlaczego warto?
Bez wątpienia Japonia to jeden z najlepszych krajów na świecie dla wszystkich, którzy poszukują wyjątkowych samochodów w nieskazitelnym stanie, a w. takim właśnie zazwyczaj są auta z Japonii. Dlatego chcąc stać się właścicielem Porsche z silnikiem Mezgera, warto zwrócić uwagę na samochody oferowane w tym kraju. Często występują z kierownicą po lewej stronie, ponieważ zamożni Japończycy pokazują tym, że są lepszymi kierowcami od innych. Do tego dochodzi kwestia pedantycznego dbania o stan techniczny i wizualny aut. To wszystko sprawia, że Porsche z Japonii jest idealnym rozwiązaniem.
Jeżeli interesuje Cię zakup i transport auta z Japonii, skorzystaj z usług profesjonalnego pośrednika - np. Sakura Motors. Wystarczy, że określisz swoje oczekiwania oraz budżet, a specjaliści zajmą się resztą. Już na pierwszym spotkaniu poznasz przybliżony koszt sprowadzenia auta z Japonii.
Podsumowanie
Hans Mezger to bez wątpienia inżynier, któremu Porsche zawdzięcza wiele sukcesów, a największym z nich jest stworzenie legendy kultowego modelu 911. Choć czasy się zmieniają, to założenia konstrukcji silnika tego modelu pozostają niezmienne i Porsche 911 pozostaje synonimem samochodu sportowego. To sprawia, że sprzedaż tych samochodów ma się doskonale i cały czas utrzymują one wysokie ceny na rynku wtórnym. Modele ze starszych generacji są pożądane przez kolekcjonerów. Mogą nie tylko cieszyć swoimi właściwościami jezdnymi, ale także stanowić doskonałą lokatę kapitału. Hans Mezger odszedł na emeryturę w 1994 r. i zmarł w 2020 r., w wieku 90 lat. Jego duch cały czas drzemie pod tylnymi klapami kultowych, sportowych coupe ze Stuttgartu.