Sprowadziłeś auto z Japonii i co dalej? Praktyczny poradnik pierwszych 30 dni po odbiorze
W przypadku rejestracji samochodu używanego pochodzącego z terytorium Unii Europejskiej procedura rejestracji zazwyczaj jest łatwa i szybka. Jeżeli decydujesz się na import z Japonii, to procedura rejestracyjna będzie różnić się od tej dla aut unijnych. Jednak dzięki naszemu poradnikowi zobaczysz, że rejestracja auta spoza UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej również jest prosta, ale trzeba zachować odpowiednią kolejność działania. Dla ułatwienia podzieliliśmy cały proces na poszczególne tygodnie. Zakładamy, że auto jest w idealnym stanie i nie wymaga żadnych ingerencji poza przystosowaniem do obowiązujących w Polsce przepisów.
Tydzień 1 - odbiór auta i pierwsze formalności
Odbiór samochodu
Pierwszy tydzień jest najbardziej ekscytujący, bo odbierasz swoje wymarzone auto z Japonii. Jednak warto zaplanować odbiór w zaufanym warsztacie, który znasz lub jest polecony przez pośrednika. Mechanicy dokonają oględzin pojazdu, wytypują ewentualne rzeczy, które mogą wymagać uwagi bądź wymiany.
Wraz z pojazdem powinieneś otrzymać następujące dokumenty:
- dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu;
- oryginalne tablice rejestracyjne;
- dowód własności samochodu (np. faktura zakupu z Japonii);
- certyfikat eksportowy (jeśli występuje).
Certyfikat eksportowy jest wydawany przez japoński urząd transportu po wyrejestrowaniu auta w Japonii, a więc stanowi potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu. Karta stanowi podstawę do rejestracji pojazdu sprowadzonego z Japonii. Wszystkie dokumenty muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.
Akcyza
Akcyza to opłata, którą wnosisz dopiero w momencie, gdy samochód sprowadzony z Japonii przybędzie do Polski. W przypadku aut o pojemności silnika do 2000 cm3 stawka wynosi 3,1 proc., a przy pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 18,6 proc. Dla aut hybrydowych z silnikiem spalinowym o pojemności do 2000 cm3 akcyza wynosi 1,55 proc., a dla silnika o pojemności powyżej 2000 cm3 - 18,6 proc. Z obowiązku zapłaty akcyzy zwolnione są samochody elektryczne i auta kwalifikowane jako zabytkowe.
Akcyzę opłaca się poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Po dokonaniu opłaty otrzymasz stosowne potwierdzenie, które będzie potrzebne przed pierwszą rejestracją pojazdu.
Tydzień 2 - dostosowanie auta do polskich przepisów i wymogów technicznych
Pierwszy tydzień był tylko rozgrzewką, drugi jest kluczowy, ponieważ podejmiesz w nim działania zmierzające do przejścia przez auto przeglądu technicznego i będziesz mógł zarejestrować samochód w wydziale komunikacji. W Polsce każde auto sprowadzone spoza terytorium Unii Europejskiej musi przejść rozszerzone badanie techniczne, które ma na celu sprawdzenie, czy auto jest zgodne z przepisami.
Dostosowanie oświetlenia i lusterek do ruchu prawostronnego
Przygotowanie samochodu do rejestracji obejmuje m.in. dostosowanie oświetlenia i lusterek. W przypadku reflektorów masz do wyboru dwie opcje. Pierwsza to oczywiście wymiana reflektorów na ich europejskie odpowiedniki. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Jeżeli dany samochód sprowadzony z Japonii był oferowany tylko na tamtejszym rynku, to trzeba posiłkować się specjalnymi nakładkami, które są dopuszczane przez diagnostów, jeśli jakość oświetlenia pozostaje bez zmian i da się je wyregulować.
Lusterka boczne również wymagają uwagi. Tu mamy sytuację podobną do tej z oświetleniem. Jeżeli auto występuje w Europie, to wystarczy kupić europejskie lusterka. Jeśli jednak było oferowane np. tylko w Japonii, to można zastosować specjalne podkładki. Najlepiej udać się wtedy do serwisu, który specjalizuje się w przygotowywaniu aut z Japonii do rejestracji.
Kierownica z prawej strony - przekładać czy zostawić?
Choć wiele aut europejskich marek, sprowadzanych z Japonii, ma kierownicę po lewej stronie, to w przypadku samochodów tzw. JDM kierownica będzie z prawej strony. Tu mamy dobrą wiadomość, bo w Polsce nie ma konieczności robienia tzw. przekładki. To oznacza, że nie będziesz musiał rzeźbić w swoim Nissanie GT-R albo Suprze MK IV. To również dobra wiadomość dla Twojego portfela, bo koszt sprowadzenia auta z Japonii będzie niższy.
Licznik, nawigacja, infotainment
W przypadku instrumentów i wskaźników jedynym elementem, który wymaga obowiązkowej uwagi, jest licznik, który powinien być wyskalowany w kilometrach na godzinę. Na szczęście w przypadku japońskich samochodów nie będzie konieczna żadna ingerencja. Może jednak zajść konieczność przestrojenia radia, zmiany języka w systemie multimedialnym i przestrojenia lub wymiany modułu GPS pojazdu. To ostatnie wynika z faktu, że Japończycy używają innego standardu nawigacji niż ten obowiązujący w Europie, więc oryginalna nawigacja nie zadziała w Polsce.
Badanie techniczne samochodu sprowadzonego z zagranicy
Podczas badania technicznego diagnosta sprawdzi następujące kwestie:
- ogólny stan techniczny pojazdu;
- oświetlenie pojazdu;
- lusterka;
- emisja spalin;
- zgodność tabliczek znamionowych i numeru identyfikacyjnego VIN z dokumentacją.
Jeżeli auto nie ma europejskiej homologacji typu, to diagnosta może, ale nie musi skierować samochód na dodatkowe badanie z udziałem rzeczoznawcy. Nie jest to jednak regułą.
Koszt przeglądu wynosi standardowo 98 zł. Jeżeli auto było uszkodzone, co jest rzadkością przy samochodach z Japonii. to dodatkowy przegląd auta naprawionego po wypadku kosztuje 94 zł.
Tydzień 3 - rejestracja samochodu z zagranicy
Ostatni punkt programu to szczęśliwy finał w postaci rejestracji samochodu w wydziale komunikacji. Żeby zarejestrować samochód, musisz mieć następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu;
- oryginał japońskiego dowodu rejestracyjnego wraz z tłumaczeniem przysięgłym;
- certyfikat eksportowy (jeśli był wydany) wraz z tłumaczeniem przysięgłym;
- potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych;
- oryginalna faktura zakupu wraz z tłumaczeniem przysięgłym;
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym pojazdu;
- potwierdzenie opłacenia akcyzy;
- potwierdzenie odprawy celnej;
- dowód tożsamości.
Jeżeli zlecisz rejestrację samochodu z zagranicy profesjonalnemu pośrednikowi, to trzeba również załączyć odpowiednie upoważnienie. Pamiętaj, że w dniu rejestracji pojazdu musisz wykupić ubezpieczenie OC.
Koszt rejestracji samochodu kupionego w Japonii wygląda następująco:
- wydanie dowodu rejestracyjnego - 54 zł;
- pozwolenie czasowe - 13,5 zł
- tablice rejestracyjne - 80 zł;
- nalepka legalizacyjna - 12,5 zł;
- opłata ewidencyjna - 2 zł.
Łączny koszt rejestracji w wydziale komunikacji wynosi 162 zł przy założeniu, że rejestrujesz z użyciem standardowych tablic rejestracyjnych. Personalizowane tablice rejestracyjne to koszt 1000 zł.
Rejestracja próbna
Przed ostateczną rejestracją możesz zarejestrować auto na tzw. tablice próbne, dzięki którym możesz m.in. wykonać badanie techniczne bez konieczności angażowania lawety. Są one wydawane na 30 dni z możliwością przedłużenia o kolejne 30 dni i należy do nich wykupić czasowe ubezpieczenie OC.
Potrzebne będą następujące dokumenty:
- oryginalny dowód rejestracyjny z Japonii wraz z tłumaczeniem;
- dowód tożsamości;
- dowód własności pojazdu (np. faktura) wraz z tłumaczeniem;
- potwierdzenie odprawy celnej i opłaty akcyzy;
- potwierdzenie uiszczenia opłat rejestracyjnych;
- wniosek o rejestrację próbną;
- oświadczenie o braku tablic rejestracyjnych, jeśli samochód ich nie posiada.
Łączny koszt wynosi 61 zł i kwota obejmuje:
- tablice rejestracyjne - 30 zł;
- nalepki legalizacyjne - 12,5 zł;
- pozwolenie czasowe - 18,5 zł.
Co zrobić po sprowadzeniu auta z zagranicy?
Jak widzisz, rejestracja auta z Japonii to łatwy proces, jeśli podejdziesz do niego na spokojnie i odpowiednio go zaplanujesz. Jeżeli nie masz czasu, to możesz poprosić o pomoc pośrednika, który sprowadził dla Ciebie samochód. Specjaliści z Sakura Motors chętnie Ci w tym pomogą. Lata praktyki i setki zadowolonych klientów sprawiają, że wiedzą dokładnie, gdzie najlepiej przystosować auto do wymogów polskiego prawa, uzyskać szybkie tłumaczenie dokumentów i jak sprawnie przejść przez całą procedurę.