Odwiedź nas na
Facebook icon
Jak Japończycy dbają o swoje samochody? - poznaj ich metody

Jak Japończycy dbają o swoje samochody? - poznaj ich metody

Opublikowano:
7/8/2023

Przemierzając japońskie ulice ciężko nie ulec wrażeniu, że Japończycy bardzo dbają o samochody. Dlatego dziś chcielibyśmy opowiedzieć nieco więcej o japońskim podejściu do motoryzacji. W jaki sposób dba się o samochody w kraju, z którego pochodzi co najmniej kilka czołowych marek motoryzacyjnych? Czy samochód w Japonii jest traktowany jako dobro luksusowe? Ile kosztuje przegląd auta w Japonii? Sprawdźmy!

Spis treści:

  1. Dlaczego Japończycy tak dbają o samochody?
  2. Przeglądy samochodów w Japonii.
  3. W jaki sposób Japończycy dbają o samochody?
  4. Auto detailing w Japonii
  5. Naprawy samochodów w Japonii
  6. Czy warto kupić Japoński samochód?

Dlaczego Japończycy tak dbają o samochody?

Każdy, kto miał okazję przejechać się ulicami japońskich miast, z pewnością zauważył, że mieszkańcy Wysp Japońskich bardzo dbają o stan techniczny i wizualny samochodu. Tyczy się to nie tylko wyglądu zewnętrznego, lecz również wewnętrznego. Japończycy to naród uczciwy, poukładany i solidny. Tamtejsi kierowcy jeżdżą przepisowo, a kolejne statystyki wskazują na spadającą ilość incydentów na drogach. Wysoka kultura jazdy ma zawsze odzwierciedlenie w stanie technicznym samochodu. Dlatego auta sprowadzane z Japonii, to najczęściej samochody bezwypadkowe i w doskonałym stanie technicznym.

Pomimo tego, że Japonia jest jednym ze światowych gigantów motoryzacyjnych i ojczyzną marek takich jak Mazda, Nissan czy Suzuki, to posiadanie samochodu w tym kraju jest o wiele mniej powszechne niż np. w Polsce. W Tokio na 1000 mieszkańców przypada 308 samochodów, w Warszawie na taką samą liczbę mieszkańców przypada aż 600 aut. Oznacza to, że w Warszawie dwa razy częściej spotkamy posiadacza samochodu. Z drugiej strony, na japońskich ulicach zobaczymy o wiele więcej aut klasy premium – Japończycy kochają samochody i dbają o nie, ponieważ w tym kraju są one dobrem luksusowym.

Przeglądy samochodów w Japonii

Wspomnieliśmy już, że w Japonii samochód jest dobrem luksusowym. Doprecyzujemy – dla Japończyków problemem nie jest sam zakup auta, ale jego utrzymanie. Często na japońskich serwisach aukcyjnych znajdziemy gorące oferty samochodów na sprzedaż. Często powodem niższej ceny jest to, że za moment kończy się przegląd bądź ubezpieczenie takiego pojazdu. Przegląd samochodu klasy premium w Japonii kosztuje około 8 000 zł i wykonuje się go raz na dwa lata. W kwocie tej zawarte jest również podstawowe ubezpieczenie, które jednak często nie spełnia oczekiwań posiadacza auta i zachodzi konieczność rozszerzenia polisy. Japońskie przeglądy samochodowe są bardzo restrykcyjne i szczegółowe, praktycznie nie ma szans, aby przeszedł je samochód z jakąkolwiek usterką. Na koniec dodamy, że w tym kraju raczej nie spotkasz w warsztacie przysłowiowego Heńka mechanika, który podbije Ci przegląd za 100 złotych.

W jaki sposób Japończycy dbają o samochody?

Zasada jest prosta – im więcej coś cię więcej kosztowało, tym bardziej o to dbasz. Dlatego Japończycy regularnie myją swoje auta i używają kosmetyków samochodowych. Woskowanie i odświeżanie lakieru jest w Japonii normalną praktyką, podobnie jak używanie detailerów do plastików samochodowych czy środków do odświeżania tapicerki samochodowej. Drobiazgowe podejście Japończyków do stanu wizualnego auta, dobrze odzwierciedla tamtejszy rynek auto detailingowy.

Auto detailing w Japonii

Japonia jest prekursorem tego, co dziś nazywamy auto detailingiem. To właśnie Japońskie firmy przez lata wyznaczały trendy i standardy w zakresie produkcji kosmetyków samochodowych. W ofercie tamtejszych firm znajdziemy szeroki wybór kosmetyków samochodowych, a w wielu studiach detailingowych trzeba umawiać się na wizytę i czekać w długich kolejkach. Japońscy producenci kosmetyków samochodowych jako jedni z pierwszych na świecie zaczęli wykorzystywać nanotechnologię w swoich produktach.

Nanotechnologia umożliwia tworzenie struktur nanometrycznych na poziomie atomów i cząsteczek – czy to zdanie nie wyraża najlepiej szczegółowości, jaką cechują się Japończycy? My przetłumaczymy je na prostszy język. Dzięki takiemu modelowi produkcyjnemu tamtejsze firmy były w stanie stworzyć kosmetyki generujące powłokę o określonym składzie i właściwościach. Taka powłoka pozwala na przykład na stworzenie kosmetyków takich jak:

  • niewidzialne wycieraczki – powłoka hydrofobowa na oknie odbijająca krople wody,
  • preparaty chroniące lakier – np. powłoka ceramiczna,
  • preparaty do konserwacji opon – powłoka chroniąca gumę przed utlenianiem i działaniem promieni UV.

Dobrze rozwinięty rynek nowoczesnych kosmetyków samochodowych w połączeniu z wysoką kulturą jazdy i szczegółowością Japończyków ma korzystny wpływ na stan techniczny tamtejszych aut!

Naprawy samochodów w Japonii

Jak już się pewnie domyślacie, naprawy samochodów w Japonii do najtańszych nie należą. Kilka akapitów wcześniej wspomnieliśmy również o tym, jak kosztowne i szczegółowe są tamtejsze przeglądy. Dlatego Japończycy raczej nie czekają z naprawą usterek do momentu, w którym stan techniczny samochodu uniemożliwia dalszą jazdę. Jeżeli tylko lampki kontrolne lub cokolwiek innego zacznie sygnalizować, że z samochodem dzieje się coś niedobrego, to z samochodem idzie się od razu do mechanika. Jak wszyscy dobrze wiemy, naprawa usterki we wczesnym etapie jest tańsza, niż jeżeli dopuścimy do tego, by uszkodzeniu ulegały kolejne elementy systemu w samochodzie.

Czy warto kupić Japoński samochód?

Naszym zdaniem zdecydowanie tak! Auta z Japonii sprowadzamy od jakiegoś czasu. Nasi klienci chwalą sobie ich doskonały stan techniczny i wizualny. Koszt sprowadzenia takiego samochodu często rekompensuje o wiele niższa cena początkowa. Samochody z tego regionu potrafią korzystniejszą cenowo alternatywę dla wozów z rynku Europejskiego.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Jak możemy
Ci pomóc?

Wypełnij formularz kontaktowy a nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza. Spróbuj ponownie.