Odwiedź nas na
Facebook icon
Kultowe auta z Japonii – znasz je?

Kultowe auta z Japonii – znasz je?

Opublikowano:
30/7/2024

Choć najczęściej sprowadzanymi autami z Japonii są te produkowane przez europejskie marki, to warto wiedzieć, że Japończycy przez dekady produkowali swoje samochody sportowe, które są obiektem westchnień miłośników motoryzacji z całego świata. Jakie są kultowe japońskie auta, które na stałe zapisały się na kartach historii motoryzacji?

Spis treści

  1. Honda NSX
  2. Nissan Skyline GT-R R34
  3. Mitsubishi Lancer Evolution
  4. Subaru Impreza
  5. Toyota Supra
  6. Nissan GT-R
  7. Toyota Corolla AE86
  8. Mazda MX-5
  9. Honda Civic Type-R EK9
  10. Lexus LS
  11. Podsumowanie


W latach 80. i 90. XX wieku oraz jeszcze na początku XXI wieku japońskie marki samochodów miały w swoich ofertach wiele modeli aut, które zyskały status kultowych. Chodzi tu nie tylko o słynną japońską niezawodność, ale przede wszystkim o ich nietuzinkowy wygląd, ponadprzeciętne osiągi i innowacyjne technologie połączone z faktem, że były trudno dostępne w Stanach Zjednoczonych i Europie. Właśnie dlatego auta klasyczne z Japonii są wysoko cenione przez miłośników motoryzacji z całego świata.

Honda NSX

Choć produkcyjna wersja pierwszej generacji Hondy NSX pojawiła się w 1990 r., to prace nad samochodem rozpoczęły się już w 1984 r. Celem było zbudowanie samochodu o osiągach silnika przewyższających V8 od Ferrari. Samochód zaprojektowany przy współpracy z Pininfariną posłużył później jako inspiracja przy projektowaniu McLarena F1.

Honda NSX była pierwszym na świecie samochodem z całkowicie aluminiowym nadwoziem. Pod maską pracuje silnik V6 o pojemności 3 l z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Silnik generował maksymalną moc 276 KM przy masie 1365 kg z płynami i paliwem. W latach 1992-1995 produkowano wersję NSX-R, której masa była obniżona jeszcze o 120 kg. W 1995 r. pojawił się wariant NSX-T z nadwoziem typu targa. 

W 1997 r. pojemność silnika wzrosła do 3,2 l, a moc – do 290 KM. W tym samym roku pojawiła się wersja Type S z felgami BBS, sportowymi fotelami Recaro i masą obniżoną o 45 kg względem wersji standardowej. Równocześnie oferowano wariant Type S Zero, gdzie masa wynosiła 1270 kg – to o 50 kg mniej niż w przypadku i tak już odchudzonej Type S.

W 2002 r. Honda NSX została odświeżona wizualnie. Zniknęły charakterystyczne chowane reflektory, wprowadzono zmiany w zawieszeniu i aerodynamice. Z kolei Honda NSX-R po zmianach otrzymała największą w historii motoryzacji maskę wykonaną z włókna węglowego i była o ok. 100 kg lżejsza od podstawowej NSX. W 2005 r. pojawiła się limitowana wersja NSX-R GT. Honda uczciła zwycięstwa w seriach JGTC i Super GT. Samochód jest o 180 mm dłuższy i 90 mm szerszy za sprawą zmienionej aerodynamiki. Legenda głosi, że powstało 5 egzemplarzy i sprzedano tylko 1. Rok 2005 był ostatnim, kiedy produkowano pierwszą generację modelu NSX.

Nissan Skyline GT-R R34

Choć pierwszy Nisssan Skyline GT-R powstał już w 1969 r., to dopiero modele produkowane w latach dziewięćdziesiątych zyskały miano kultowych. Największą popularnością cieszy się wersja o oznaczeniu R34, którą pokazano w 1999 r. Samochód był produkowany tylko w wersji z kierownicą po lewej stronie, więc na rynku europejskim oferowano go jedynie w Wielkiej Brytanii. W Stanach Zjednoczonych jego import jest nielegalny aż do 2027 r. ze względu na tamtejsze przepisy homologacyjne. Pomimo tego z kraju kwitnącej wiśni udało się sprowadzić i zarejestrować kilkanaście sztuk, które wystąpiły w filmie „Szybcy i wściekli” i model jeszcze bardziej zyskał na popularności.

Nissan Skyline GT-R R34 to klasyczne coupe napędzane turbodoładowanym, sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem RB26DETT o pojemności 2,6 l. W wersji Z-Tune doładowany silnik miał pojemność 2,8 l. W obu przypadkach był sparowany z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Przez lata powstało wiele wersji specjalnych, ale najbardziej poszukiwane mają oznaczenie Nür, które pochodzi od niemieckiego toru Nürburgring, gdzie opracowywano samochód. Japońska marka ma też swojego tunera – Nismo. To właśnie ta firma była odpowiedzialna za tuning egzemplarzy Nissana Skyline GT-R R34 do wersji Z-Tune. 

Najrzadsza wersja to V-Spec II N1, która powstała na potrzeby homologacji wyścigowej i sprzedano tylko 18 egzemplarzy. Jest pozbawiona m.in. klimatyzacji, systemu audio i innych elementów, które obciążają samochód, a nie przekładają się na właściwości jezdne. Ma wzmocniony silnik, sztywniejsze zawieszenie i maskę z włókna węglowego.

Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution to samochód, z którym japoński producent podbijał mistrzostwa WRC i konkurował z innym autem, które zyskało status kultowego, a jest nim oczywiście Subaru Impreza. Lancer Evolution po raz pierwszy trafił do produkcji w 1992 r. Model doczekał się łącznie 10 generacji. Produkowano go dla spełnienia wymagań homologacji rajdowej. Dlatego np. Lancer EVO V był produkowany tylko przez rok, a Lancer EVO VI przez nieco ponad 2 lata. 

To właśnie Lancer EVO VI zapisał się na stałe na liście kultowych japońskich samochodów. Był ostatnim produkowanym tylko i wyłącznie z myślą o homologacji. Tommi Mäkinen zdobył dzięki niemu czwarte mistrzostwo z rzędu, dlatego w 1999 r. powstała specjalna wersja Tommi Mäkinen Edition. Pod maską pracuje czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem. Jest sparowana z pięciobiegową, manualną skrzynią. 

Samochód ma napęd na cztery koła, a maksymalna moc silnika wynosi 276 KM w wersji podstawowej i 330 KM w wersji RS od Ralliart. W wersji Tommi Mäkinen Edition auto ma obniżone zawieszenie, zmodyfikowany zderzak i tytanową turbinę, która jest dostępna jako opcja w wariancie RS i występuje standardowo w wariancie GRS. Ma też felgi Enkei o średnicy 17 cali.

Subaru Impreza

Subaru Impreza to model, który rozsławił markę Subaru na całym świecie i zyskał miano kultowego. Rywalizował na trasach rajdowych z Lancerem Evolution. Pierwsza generacja pojawiła się w 1992 r. Samochód jest napędzany silnikiem typu bokser. Oznacza to, że ma cylindry ułożone na płasko, po obu stronach wału korbowego. Samo rozwiązanie nie stanowiło innowacji, bo od lat korzystało z niego Porsche.

W standardzie Subaru Impreza była ceniona za swoje właściwości jezdne. Oferowano ją w wersji z napędem na cztery koła lub na przednią oś. Była dostępna w trzech wariantach nadwozia – sedan, kombi i coupe. Największą popularnością cieszą się wersje WRX i STI, które powstały na bazie doświadczeń w rajdach i dla celów homologacyjnych. Pierwsza generacja WRX pojawiła się w listopadzie 1992 r. i miała silnik o mocy 236,7 KM. W Europie oferowano ją od 1994 r. jako Impreza GT, a silnik miał moc obniżoną do 208 KM. 

Łącznie powstało 7 generacji, które różniły się mocą i rozwiązaniami technicznymi. Najciekawsza i najbardziej pożądana jest odmiana o oznaczeniu H22B. Powstała na bazie nadwozia coupe dla uczczenia 40. rocznicy powstania marki i zdobycia przez Subaru 3 tytułów mistrzowskich z rzędu w klasyfikacji konstruktorów. Wyprodukowano 400 sztuk na rynek japoński, 16 na rynek brytyjski i tylko 5 na rynek australijski. Samochód miał silnik o pojemności zwiększonej z 2,0 do 2,2 l i mocy 276 KM, poszerzone nadwozie, zderzaki inspirowane WRC i większe koła.

Toyota Supra

Zanim Toyota zaczęła stawiać na hybrydy, produkowała sportowe samochody, a wśród nich był model Supra. Choć obecnie powrócił i jest produkowany na bazie BMW Z4, to status kultowej zyskała IV generacja. Najpierw to sportowe coupe pojawiło się w serii gier „Gran Turismo”, później trafiło do filmu „Szybcy i wściekli”, a także do gry „Need for Speed”.

Za co świat motoryzacji pokochał IV generację Supry? Przede wszystkim za jej nietuzinkowy kształt oraz silniki. Pod maskę trafiły dwie jednostki – 2JZ-GE bez doładowania, który generuje moc 220 KM oraz 2JZ-GTE z dwiema turbosprężarkami i mocą 276 KM. Według różnych źródeł można w nich podnosić moc nawet do 800 KM bez wymiany elementów silnika, ale automatyczna skrzynia ogranicza zapędy do ok. 450 KM. 

Toyota Supra IV gen. była oferowana w nadwoziu coupe oraz targa. Produkowano ją w latach 1993-2002. Toyota wypuściła też limitowaną wersję 15th Anniversary Limited Edition na 15. urodziny modelu. Oryginalne egzemplarze w bardzo dobrym stanie osiągają wysokie ceny na aukcjach.

Nissan GT-R

Na następcę kultowego Nissana Skyline GT-R R34 świat musiał czekać 5 lat. W grudniu 2007 r. zapowiedziano model GT-R, który trafił do sprzedaży w 2008 r. i był dostępny również w Polsce. Specjalnie z myślą o tym modelu stworzono silnik 3,8 l V6 oznaczony jako VR38DETT. Jest on doładowany przez dwie turbosprężarki. W pierwszym wydaniu moc wynosiła 485 KM, w 2010 r. wzrosła do 530 KM, w 2011 r. było to już 550 KM, a ostatnia aktualizacja miała miejsce w 2017 r. i wtedy moc silnika podniesiono jeszcze do 570 KM. 

Do produkcji nadwozia użyto stali, aluminium i włókna węglowego. Nissan GT-R jest jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z systemem kontroli startu (launch control) oraz dwusprzęgłową skrzynią biegów. Ma również aktywne zawieszenie i napęd na 4 koła, co ma zredukować wpływ wysokiej masy na prowadzenie auta.

Powstało wiele wersji specjalnych tego modelu, w tym GT-R Nismo przygotowane przez tunera japońskiej marki. Zaprezentowane w 2014 r. miało moc podniesioną do ok. 590 KM, zmodyfikowane zawieszenie, niższą masę i więcej elementów z włókna węglowego. Wariant ten aktualizowano w latach 2019 i 2023. Oprócz specjalnych wersji powstawały też modele 1 z 1, a jeden z nich Nissan stworzył we współpracy z siecią McDonald's.

Choć Nissan GT-R nie jest już dostępny na rynku europejskim, to pozostaje w produkcji, więc można sprowadzić samochody używane z Japonii w młodych rocznikach. W 2024 r. kończy się jego sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, a na japońskim rynku pozostanie do 2025 r.

Toyota Corolla AE86

Choć Toyota Corolla kojarzy się z niezawodnymi hybrydami, to w historii tego modelu jest też inny rozdział w postaci modelu AE86, który stał się znany wśród miłośników driftu ze względu na niską masę połączoną z dynamicznym silnikiem. W zależności od wersji samochody potrafiły ważyć nawet 900 kg, a moc silnika, który ma pojemność zaledwie 1,6 l, wynosiła od 118 do 128 KM. Najmocniejszy wariant był dostępny w Japonii. 

Samochód występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – coupe (Levin) oraz 3-drzwiowy liftback (Sprinter Trueno). Poza Japonią sprzedawano go tylko w Stanach Zjednoczonych. Choć Corolla AE86 była używana w wyścigach samochodów turystycznych, to wsławiła się jako idealne auto do driftu. Zagrała główną motoryzacyjną rolę w mandze i anime „Initial D”, która zyskała popularność na całym świecie. Powstał też pełnometrażowy film o tym samym tytule i choć było w nim więcej jazdy niż efektów specjalnych, to nie zyskał takiej popularności, jak „Szybcy i wściekli”.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 to mały japoński roadster produkowany od 1989 r. i obecnie w salonach można kupić już 4. generację, która posłużyła jako baza dla powrotu Fiata 124 Spider. W 2016 r. produkcja modelu MX-5 przekroczyła milion egzemplarzy i tym samym stała się najlepiej sprzedawanym dwumiejscowym roadsterem na świecie. 

Jaki jest przepis na sukces? To oczywiście połączenie niskiej masy, atrakcyjnego wyglądu, mocnego silnika i ponadprzeciętnych właściwości jezdnych. Pierwsza generacja miała charakterystyczne podnoszone reflektory oraz silnik 1,6 l o mocy 116 KM. W 1993 r. do oferty dołączył silnik 1,8, który jest aktualizowany do teraz. W najnowszej odsłonie generuje moc 181 KM. W II generacji moc wynosi 142 KM przy masie auta z płynami i paliwem na poziomie zaledwie 1000 kg!

Spośród wszystkich generacji Mazdy MX-5 największą popularnością cieszy się właśnie druga, produkowana w latach 1998-2005, więc warto rozważyć transport auta z Japonii właśnie z tego okresu.

Honda Civic Type-R EK9

W latach 90. XX wieku japońskie samochody marki Honda słynęły ze swojego sportowego zacięcia. W przypadku Hondy Civic można napisać książkę na temat tego modelu, choć zyskał on popularność dopiero od IV generacji, która łączyła mocne silniki i lekkie nadwozie. Przepis ten kontynuowano w V generacji, gdzie był oferowany m.in. mały, lekki hatchback z silnikiem 1,6 VTi o mocy 160 KM. Wraz z VI generacją pojawił się pierwszy Civic Type-R, który miał oznaczenie EK9.

Choć na pierwszy rzut oka model ten nie wyglądał jak coś specjalnego, to teraz jest jednym z najbardziej cenionych przez kolekcjonerów. Produkowano go w latach 1997-2000. Pod maską znalazł się silnik 1,6 o oznaczeniu B16L4, który generuje moc aż 182 KM przy masie 1050 kg z płynami i paliwem. W 1999 r. auto przeszło lifting i otrzymało elektrycznie opuszczane szyby oraz automatyczną klimatyzację. Łącznie sprzedano ok. 16 tys. sztuk Hondy Civic Type-R EK9.

Lexus LS

Choć spośród marek premium to Mercedesy z Japonii cieszą się największą popularnością, to japoński przemysł motoryzacyjny ma poważną konkurencję dla klasy S oraz BMW serii 7, a jest nią Lexus LS. Po raz pierwszy trafił do sprzedaży w 1989 r. i od tego czasu powstało już 5 generacji tego modelu. O randze samochodu może świadczyć fakt, że zanim trafił do produkcji, powstało 400 konceptów i 900 prototypów silników, a prace nad modelem pochłonęły łącznie ok. miliarda dolarów. Auta testowe przejechały łącznie 2,7 mln km w różnych warunkach pogodowych i szerokościach geograficznych.

Od samego początku jest napędzany silnikiem V8, a moc i moment obrotowy są przenoszone na tylną oś. W przypadku pierwszej generacji Toyota ograniczyła roczną produkcję do 50 tys. egzemplarzy, by mieć pewność, że spełniają wyśrubowane standardy jakości. Z tej liczby aż 40 tys. sztuk trafiało na rynki Ameryki Północnej. W samochodzie zastosowano ok. 300 rozwiązań, które miały zmniejszyć hałas wewnątrz kabiny. 

W II generacji, zaprezentowanej w 1994 r., klienci mogli liczyć w standardzie na adaptacyjne zawieszenie. Wydłużono również rozstaw osi o 33 mm, co pozwoliło uzyskać dodatkowe 66 mm miejsca dla podróżujących. Nadwozie zostało zaprojektowane tak, by kierujący mogli łatwiej parkować w ciasnych miejscach. W fotelach umieszczono stabilizatory dla zwiększenia komfortu.

Kolejna generacja zadebiutowała w 2000 r. i miała m.in. adaptacyjny tempomat. Przed przedstawieniem finalnej wersji producent opracował 16 konceptów, które następnie były testowane w tunelu aerodynamicznym. W 2006 r. zaprezentowano IV generację modelu, która była rewolucyjna ze względu na swój napęd. Model LS 600h L to pierwszy samochód hybrydowy z silnikiem V8. Obecnie na rynku sprzedawana jest V generacja, która została pokazana w 2017 r. i przeszła lifting w 2020 r.

Podsumowanie

Japończycy przez wiele lat produkowali kultowe samochody, które teraz są sprowadzane do Europy. Najczęściej auta z kraju kwitnącej wiśni kupuje się na licytacjach organizowanych przez domy aukcyjne. Jeśli japońskie klasyki są w kręgu Twoich zainteresowań, w Sakura Motors pomożemy Ci sprawnie wyszukać odpowiedni samochód, kupimy go, a następnie bezpiecznie sprowadzimy do Polski.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Jak możemy
Ci pomóc?

Wypełnij formularz kontaktowy a nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza. Spróbuj ponownie.