Odwiedź nas na
Facebook icon
Białe kruki z Japonii - sportowe samochody JDM z potencjałem kolekcjonerskim

Białe kruki z Japonii - sportowe samochody JDM z potencjałem kolekcjonerskim

Opublikowano:
4/8/2025

Japończycy wydają się z natury spokojni, ale mają na swoim koncie wiele samochodów uwielbianych przez fanów motoryzacji, które sprawdzą się zarówno na drogach publicznych, jak i na torach wyścigowych. Konstrukcje te przeczą ogólnie przyjętemu wizerunkowi tej nacji. Najbardziej rozpalające wyobraźnię są oczywiście modele, które były oferowane głównie lub tylko w kraju kwitnącej wiśni. Stanowią doskonałą ozdobę garażu i cenne uzupełnienie każdej kolekcji.

Toyota Supra JZA80 (RZ)

Toyota Supra IV gen. to jeden z najbardziej ikonicznych kształtów w historii światowej motoryzacji. Samochód produkowano w latach 1993-2002 i przez krótki czas był dostępny również w Europie, jednak znalezienie egzemplarza z kierownicą po lewej stronie graniczy z cudem. Pod maską umieszczono silnik 2JZ-GTE. Motor 3.0 ma 6 cylindrów w rzędzie i 2 turbosprężarki. Choć seryjnie generuje moc 280 KM, to jego potencjał jest znacznie większy. Dlatego stał się popularny wśród tunerów. Konstrukcja pozwala osiągnąć moc ok. 600 KM bez konieczności wymiany elementów konstrukcyjnych silnika. Wersja RZ jest o tyle ciekawa, że ma nie tylko napęd na tylną oś, ale również manualną skrzynię biegów. W wariancie RZ-S zamontowano 4-biegową skrzynię tiptronic z łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. We wnętrzu zamontowano kierownicę z włókna węglowego oraz fotele Recaro SR2. Warto wspomnieć, że egzemplarze sprzedawane w Europie miały silnik o mocy 320 KM. Szacuje się, że wyprodukowano tylko 995 sztuk z kierownicą po lewej stronie. Auto występuje w nadwoziu coupe oraz targa.

Nissan Skyline GT-R R32/R33/R34

Nissan Skyline to kolejna japońska nazwa, która budzi respekt wśród miłośników motoryzacji. Choć największą sławą cieszy się model GT-R34, to nie należy lekceważyć wcześniejszych R32 i R33. Skyline GT-R R32 zadebiutował jako samochód homologacyjny dla Grupy A, który wyposażono w silnik RB26DETT z dwiema turbosprężarkami, który generował moc 280 KM, ale podobnie jak w przypadku Supry, jego potencjał był zdecydowanie większy. Ma też napęd na cztery koła oraz tylną oś skrętną. Model o oznaczeniu R33 ma poprawioną aerodynamikę, a wersja V-Spec wprowadziła aktywny mechanizm różnicowy z tyłu oraz ulepszony ABS.

Choć osiągi i sukcesy Skyline GT-R typoszeregów R32 i R33 są imponujące, to jednak model o oznaczeniu R34 nie tylko zapisał się na kartach historii motoryzacji, ale również został jedną z motoryzacyjnych ikon popkultury. Auto było jeszcze bardziej zaawansowane technicznie i swojego czasu osiągało jedne z najlepszych rezultatów na kultowym torze Nürburgring Nordschleife. Powstało wiele wersji specjalnych. Na przykład GT-R V-Spec N1 jest pozbawiona klimatyzacji, systemu audio, a nawet tylnej wycieraczki. Z kolei M-Spec ma skórzaną tapicerkę, bardziej komfortowe zawieszenie oraz podgrzewane siedzenia.

Honda NSX Type S Zero

Honda NSX jest poszukiwana i ceniona bez względu na wersję. Auto miało konkurować z Ferrari, Porsche i Lamborghini. Wersja Type S Zero została stworzona z myślą o tych, którzy oczekują czystych i surowych wrażeń z jazdy. Montowano w niej silnik 3.2. Auto waży zaledwie ok. 1270 kg, ponieważ usunięto z niego wiele elementów wyposażenia odpowiedzialnych za komfort. Próżno więc szukać tu klimatyzacji, zestawu audio oraz wygłuszeń. Jest za to sporo włókna węglowego i znakomitych osiągów. Zawieszenie zostało zestrojone sztywniej w porównaniu do standardowej NSX. W drugiej generacji waga wzrosła do 1320 kg. To jeden z najrzadszych wariantów Hondy NSX i nawet Japończycy mają problem, by wejść w jego posiadanie.

Mazda RX-7 Type R

Mazda RX-7 to auto, które jest ciekawe bez względu na generację, a jego wyjątkowość polega przede wszystkim an tym, że ma silnik Wankla, a więc z obrotowym tłokiem. Choć jest on wymagający w serwisowaniu, to niewątpliwie stanowi jedną z najciekawszych konstrukcji w świecie motoryzacji. To japońskie sportowe coupe miało kształt, który wyprzedzał swoje czasy i dzięki temu cały czas wygląda młodo. Model o oznaczeniu Type R ma silnik o mocy 280 KM i waży nieco ponad 1200 kg. Do tego dochodzą jeszcze napęd na tylną oś, usztywnione zawieszenie i wzmocniona konstrukcja. Takie połączenie czyni samochód niezwykle ekscytującym. 

Subaru Impreza WRX STI „Version” (JDM)

Subaru Impreza to jedna z rajdowych legend z kraju kwitnącej wiśni. Samochód dzielił i rządził na rajdowych trasach wspólnie z Mitsubishi Lancer EVO. Najbardziej poszukiwana jest Impreza WRX STI Version 1, która zapoczątkowała legendę tego modelu. Wyprodukowano 654 auta w nadwoziu sedan i zaledwie 267 w nadwoziu kombi. Samochód ma zaawansowany napęd na cztery koła, turbodoładowany silnik 2.0 typu bokser, który generuje moc 235 KM i jest bardzo lekka. Warte uwagi są wersje o oznaczeniu Type RA. Pozbawiono je klimatyzacji i elementów zapewniających komfort kierowcy. Są nastawione tylko na wysokie osiągi i precyzyjne prowadzenie w zakrętach. 

Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition

Tomi Mäkinen to jeden z najbardziej zasłużonych kierowców rajdowych, którzy reprezentowali markę Mitsubishi. Zawodnik zdobył 4 tytuły mistrza świata w rajdach samochodowych, dlatego z tej okazji producent wypuścił model o oznaczeniu Tommi Mäkinen Edition. Lancer Evolution VI już sam w sobie jest kultowym i pożądanym autem, ale specjalna edycja wynosi go na nowy poziom. Pod maską ma silnik 4G63T o mocy 280 KM. Wyróżnia go m.in. specjalny zderzak, fotele Recaro z logo Tommi Mäkinen Edition, kierownica Momo oraz zmodyfikowane zawieszenie. Szacuje się, że powstało ok. 4 tys. egzemplarzy tego modelu, ale dokładna liczba nie jest znana. Niektóre egzemplarze trafiły do Europy, ponieważ auta z Japonii były importowane do Wielkiej Brytanii.

Honda Civic Type R (EK9)

Choć Honda Civic już przed VI gen. była oferowana w mocnych wersjach silnikowych i tak oto np. w V gen. mieliśmy silnik B16A2 o mocy 160 KM, to oznaczenie Type R pojawiło się dopiero z kolejną generacją. Na dodatek samochód był sprzedawany tylko w Japonii, co czyni go wyjątkowym i bardzo poszukiwanym. Pod maskę trafił silnik B16B o mocy 185 KM. Zastosowano w nim nowy system zaworów, który pozwolił osiągać wyższe prędkości obrotowe. Zmniejszenie tarcia wewnątrz jednostki napędowej czyni ją wytrzymalszą. W środku zainstalowano ekstremalne, kubełkowe fotele Recaro oraz kierownicę Momo SRS. Ciekawym smaczkiem jest tytanowa gałka zmiany biegów.

Podsumowanie

Przedstawione wyżej rzadkie japońskie samochody sportowe to zaledwie wierzchołek góry lodowej możliwości inżynierów z kraju kwitnącej wiśni. Mnogość modeli, wersji specjalnych i limitowanych sprawia, że Japonia to prawdziwy raj dla kolekcjonerów i miłośników analogowej motoryzacji. Choć producenci stosowali nowoczesne jak na owe czasy technologie, to nadal samochody te pozostają surowe w obyciu. Wymagają od kierowcy sporo uwagi i umiejętności. 

Jeżeli chcesz stać się właścicielem takiego samochodu, to warto śledzić oferty japońskich domów aukcyjnych, gdzie od czasu do czasu pojawiają się takie auta. Jednak specyfika ich funkcjonowania sprawia, że zakup i transport auta z Japonii są możliwe z pomocą wykwalifikowanego pośrednika. Jedną z takich firm jest Sakura Motors, która przeprowadzi za Ciebie proces poszukiwań, zakupu i importu, choć warto osobiście obserwować licytację, żeby zwiększyć budżet lub całkowicie zmienić obiekt swoich zainteresowań. Jeszcze przed przystąpieniem do działania poznasz przybliżony koszt sprowadzenia auta z Japonii. Z odpowiednim partnerem spełnisz swoje motoryzacyjne marzenia!

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Jak możemy
Ci pomóc?

Wypełnij formularz kontaktowy a nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza. Spróbuj ponownie.